Home

De branche

Raymond van Duyn oud voorzitter van de Branche Vereniging Enveloppen (BVE).

Het is direct zo klaar als een klontje dat Van Duyn iets deelt met zijn voorganger Fortuyn; beide praten als Brugman. En alletwee gebruiken ze die capaciteit om het product envelop te promoten. De nieuwe kopman hamert daarbij vooral op het belang van kwaliteit. Van Duyn: Bedrijven geven vier a vijf euro uit voor een drukwerkpakket, plakken moeiteloos een postzegel van 44 cent en stoppen dat vervolgens in een envelop van een paar cent. Ze vergeten de inhoud goed te beschermen. Ik zie regelmatig enveloppen waarbij je niet eens een briefopener nodig hebt om ze te openen, die blaas je gewoon open.

Van Duyn begrijpt dat klanten oog hebben voor kostprijs, maar goedkoop is volgens hem duurkoop. Een mailing moet je pakken. Als je voor 60 cent iets maakt dat niemand opent, is het weggegooid geld. Dan was 65 cent beter geweest. Door het beknibbelen schieten mailingen regelmatig hun doel voorbij.

We hebben concurrentie vanuit heel Europa. En er lopen een paar machtwellustelingen rond kan ik je vertellen. Maar dat soort bedrijven is compleet gespecialiseerd in het maken van een specifieke envelop. Reclamebureaus kunnen daardoor hun creativiteit niet kwijt en mailingen vallen niet meer op in de massa. De leden van de BVE vervaardigen enveloppen in elke gewenste soort en maat, wat opvallende mailings wel mogelijk maakt. Het gebruik van enkel standaardenveloppen draait de DM sector uiteindeljk de nek om.

Als voorzitter van de BVE draaide Van Duyn de opzet van de vergaderingen 180 graden om. In het verleden kwamen we bij elkaar en vertelden hoe goed of slecht het met ons ging. Ik wil actievere bijeenkomsten. Daarom nodigen we tegenwoordig ook mensen uit van reclamebureaus, drukkerijen, DM bureaus en de post uit om gezamenlijk te brainstormen.

Van Duyn steekt niet onder stoelen of banken dat hij het een eer vindt dat hij tot voorzitter is verkozen. Er zitten een heleboel mensen in de vereniging die ook de capaciteit en kennis hebben om die functie te vervullen, maar die hebben er geen tijd voor of kunnen er geen tijd voor vrijmaken.

En over accepteren gesproken; lage kwaliteit blijft lastig voor Van Duyn. Als prijs het enige item voor een opdrachtgever is, moet deze wel beseffen dat hij het visitekaartje van zijn bedrijf in diskrediet kan brengen.

Bron: Graficus 2 - 2005.
 


KVGO Secretariaat Branche Vereniging Enveloppen - Postbus 220 - 1180 AE Amstelveen - E-mail: bve@envelop-info.nl
© 2017 Branche Vereniging Enveloppen (Realisatie: Sybit | Software op Maat)

Realisatie: Sybit - Software op Maat